BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.
PROMOTIA 1975...
de la aviator pilot militar STEFAN LUPEA

Articol preluat de pe pagina de Facebook a Regimentului 93 Aviatie Vânatoare Giarmata si Esc.31 Av.Cercetare administrata de fiul dlui comandor (cdt. escadrila, col. Virag Mihail) Virag Mihai.



În septembrie 1975 au sosit la Timisoara, la R.93 Av.V. un grup de 16 piloti pe avionul supersonic, promotia 1974. Pâna în acel an, la unitatea de la Timisoara erau repartizati cam unu-trei piloti/promotie, iar uneori, niciunul!
Dar în acel an s-au completat efectivele celor trei escadrile de vânatoare (escadrila de cercetare era completa!); asa ca am fost repartizati urmatorii: Lt. Bouleanu Stelian, Lt. Delcea Nicolae, Lt. Dumitrescu Cristian, Lt. Georgescu Costel, Lt. Gherasim Alexandru, Lt. Ghiurca Vasile, Lt. Lupea Stefan, Lt. Melencovici Gheorghe, Lt. Niculescu Mircea, Lt. Neagu Dorel, Lt. Onisor Emil, Lt. Sandu Ion, Lt. Tapai George, Lt. Uritescu Ioan, Lt. Veress Nicolae, si Lt. Ursu Marian.

Am ajuns la Timisoara în 13 septembrie, Ziua Pompierilor militari!

La acea vreme, unitatea avea în dotare MIG-21 M la E.1, MIG-21 RFMM la E.2 si E.3 si MIG-21 RFMM varianta de cerectare la E.4.
Comandant la E.1 era Lt.col. Culea C-tin, loctiitor Lt.col. Sturzoiu C.; la E.2 comandant Lt.Col. Todea Gheorghe, loctiitor. Lt.col. Virag Mihail; la E.3 Comandant Lt.col. Stratu C-tin si loctiitor Lt.col. Bintinteanu Ioan iar la cercetare (E.4) comandant Col. Orha P.
Fiecare escadrila avea în organigrama 16 piloti-patru patrule a patru piloti + comandantul escadrilei si loctiitorul acestuia.(18 piloti)
Comanda unitatii la acel moment era formata din: Col. Carra Nicolae - comandant, Col. Sandu Iordan - loctiitor, Col. Gheorghita Costica - navigator, Col. Gheorghe Aurel - ofiter cu tragerile si lupta aeriana. (ulterior creându-se si doua functii de conducatori de zbor). În octombrie au sosit pe aerodrom avioanele MIG-21MF, aduse de la Mihail Kogalniceanu de pilotii de acolo, câte 16 avioane pentru escadrilele a 2-a ?i a 3-a (câte 2 avioane de dubla comanda si 14 avioane de simpla comanda!). Avioanele MIG-21 RFMM de la cele doua escadrile au fost redislocate pe celelalte aerodromuri din tara. Tot în luna octombrie 1975 a început si cursul de trecere pe noul tip de avion, a pilotilor si tehnicienilor celor doua escadrile si a personalului tehnic de la hangar. Zborul pe noile avioane a început ianuarie 1976. În febr. 1977 a facut prima victima, acesta fiind colegul meu, Lt. Onisor Emil. În timpul unui zbor de interceptare cu schimbarea rolului în zbor, acesta a ramas fara combustibil si s-a prabusit pe directia de aterizare, la aprox. 30 de km de pista, în dreptul localitatii Iosifalau. În 1977, în primavara, a avut loc reorganizarea aviatiei militare, luand fiinta Comandamentul Aviatiei Militare, având în subordine si Divizia 70 Aeriana, cu sediul la Boteni, lânga localitatea Titu. Cu aceasta ocazie escadrila a 4-a s-a transformat în unitate de sine-statatoare, subordonata Diviziei 70 Aeriene avându-l ca si comandant pe Lt.col. Zugravu Aurel. Începând cu luna iunie 1977, R.93Av.V. împreuna cu Escadrila de Cercetare se disloca pe Aerodromul Arad cu tehnica de lupta si o parte a serviciilor tehnice, iar pe aerodromul Giarmata începând lucrarile de modernizare a aeroportului, unitatii de aviatie si a pistei de decolare-aterizare, lucrari care vor dura pâna în vara anului 1980. În anii 1970 au avut loc multe schimbari în structura organizatorica a aviatiei în general, si a R.93 Av.V. în particular, schimbari care au determinat si fluctuatii în structura escadrilelor, mutari si redistribuiri a pilotilor între escadrile sau unitati. În 1980 începe cursul de trecere pe avionul MIG-23 a escadrilei a I-a, comandant fiind Lt.col. (Guti) Stanculescu Francisc. În 1981 au fost dislocate de la Mihail Kogalniceanu, 12 avioane simpla comanda si 2 avioane dubla comanda MIG-23.