O mica introducere...

Geniul savant Henri Marie Coanda (7 iunie 1886-25 noiembrie 1972) a fost un academician si inginer român, pionier al aviatiei, fizician, inventator al motorului cu reactie si descoperitor al efectului care îi, poarta numele. (efectul Coanda) De altfel Romania mai are inventatori în Aeronautica, cum ar fi Aurel Vlaicu, (primul Avion Vlaicu I, Vlaicu II, aeroplan original), (nascut la 19 noiembrie 1882, Bintinti, lânga Orastie, judetul Hunedoara, decedat la 13 septembrie 1913, Banesti, lânga Câmpina); a fost un inginer român, inventator si pionier al aviatiei române si mondiale. In cinstea lui, comuna Bintinti se numeste astazi Aurel Vlaicu. Traian Vuia (17 august 1872-3 septembrie 1950) nascut la Bujoru, în comitatul Caras-Severin, a fost un inventator român, pionier al aviatiei. In 1906 el a realizat primul zbor autopropulsat (fara catapulte sau alte mijloace exterioare) cu un aparat mai greu decât aerul. In anul 1950 a aparut aviatia cu reactie iar din anul 1958 cea supersonica. Mai târziu s-au înfiintat si primele unitati de elicoptere. Dupa 1970 s-a dezvoltat o noua industrie aeronautica româneasca, printre proiectele militare ale acesteia fiind realizarea avioanelor IAR-93 (fabricate la Craiova în colaborare cu fosta tara Federativa Iugoslavia) si IAR-99; precum si elicopterele IAR-316 si IAR-330.

1529. - Conrad Haas din Sibiu realizeaza prima racheta în trepte.
1702. - Haiducul Gligor Pintea construieste planoare cu roti învelite în piele de cerb.
1765. - Taranul Constantin Nestor construieste un planor din lemn care se pare ca a si zburat.
1818. - În prezenta domnitorului Caragea are loc pe Dealul Spirii din Bucuresti prima lansare a unui balon cu aer cald ("Besica lui Caragea").
1875. - Printul Grigore Sturdza construieste la Iasi un planor cu care profesorul de gimnastica Spinzi realizeaza o lansare.
1880. - Gheorghe Vaarlam Ghitescu proiecteaza un balon dotat cu o directie.
1883. - Gheorghe Ferikide proiecteaza un dirijabil sferic.
1884. - Ion Stoica construieste în Transilvania un aparat de zbor care imita pasarile si un elicopter în miniatura.
1886. - Alexandru Ciurcu împreuna cu francezul Just Buisson realizeaza primul motor reactiv care va propulsa o barca pe Sena.
1893. - Debutul armei aerului în România: la Bucuresti este creata prima subunitate de aerostatie aeriana.
În acest scop este achizitionat un balon din Franta.
- Mihail Braneanu proiecteaza un dirijabil metalic umplut cu hidrogen si dotat cu un motor cu ardere interna.
1903. - La 16 februarie Traian Vuia prezinta la Academia si Stiinte din Paris proiectul unui "aeroplan-automobil". Proiectul îi este însa respins, fapt ce-l v-a obliga sa decoleze dupa fratii Wright.
1905. - Inginerii români Popescu si Boicescu, împreuna cu mecanicul austriac Schwartz, realizeaza la Viena sistemul care v-a permite dirijarea zepelinelor.
1906. - La 2 februarie Traian Vuia prezinta publicului avionul Vuia 1.
- La 18 martie Traian Vuia reuseste cu acest avion o prima decolare si zboara pe o lungime de 12 m la o înaltime de aproximativ 60 cm. Primul zbor mecanic autonom din lume.
1907. - Traian Vuia efectueaza zboruri si încercari cu aparatul Vuia 2.
- Henri Coanda încearca la Pirotehnia Armatei un motor racheta pentru propulsia avioanelor.
1908. - Teodor Dobrescu proiecteaza la Slatina un avion multiplan.
1909. - Ernest Grünbaum realizeaza în România un model redus de avion care zboara.
- La Bucuresti Giovani Magnani construieste un aparat de zbor denumit ornitopter.
- Tache Brumarescu obtine un brevet pentru un elicopter si un biplan monomotor cu trei elici.
- Aurel Vlaicu face la Bintinti primele încercari cu planorul construit de Henri August de Gorj. La 14 noiembrie Aurel Vlaicu începe la Bucuresti, la Arsenalul Armatei, constructia primului sau avion, Vlaicu 1.
- George Arion proiecteaza un avion cu elicea cuplata direct la motor.
1910. - George Valentin Bibescu obtine la Paris un brevet de pilot, al 20-lea din lume. Tot el achizitioneaza din Franta patru avioane Farman, care vor constitui baza primei scoli de aviatie de la Chitila.
- La Chitila este inaugurat primul aerodrom din România.
- Aurel Vlaicu zboara pentru prima data cu Vlaicu 1.
- Începe sa functioneze scoala de aviatie de al Cotroceni, sub conducerea lui George Valentin Bibescu.
- Aurel Vlaicu învinge pe G.V. Bibescu si pe M. Molla în concursul aviatic de la Bucuresti.
- Henri Coanda expune la Salonul Aeronautic de la Paris primul avion cu reactie din lume.
Ulterior va accidenta avionul într-o tentativa nereusita de decolare.
- Tache Brumarescu si Traian Vuia îsi expun la acelasi salon de aviatie avioanele si elicopterele lor.
- George Arion construieste la Bucuresti primul avion cu geometrie variabila din lume.
- Vasile Dumitrescu proiecteaza si breveteaza aeroplanul electric dirijabil, care însa nu va mai fi construit. Tot el breveteaza avionul invizibil, care emitea un câmp protector de ceata! Primul avion stealth din lume.
- Ion Niculae Vasiliu construieste la Bucuresti un aeroplan-elicopter prevazut cu 6 elici.
- Prima aplicatie militara a avionului în România (si prima din lume?): Aurel Vlaicu (pe Vlaicu 1) participa la manevrele militare din zona Slatina-Piatra Olt.
1911. - Henri Coanda devine directorul tehnic la uzinele Bristol din Anglia, unde va proiecta o serie întreaga de avioane militare cu elice, multe din ele cu caracteristici revolutionare.
- Aurel Vlaicu zboara cu noul sau avion Vlaicu 2.
- Stefan Protopopescu obtine primul brevet de pilot în România, la Chitila si devine primul pilot militar din Armata Româna. - Gheorghe Briscu construieste mai multe machete de elicoptere.
- Ion Paulat începe constructia un hidroavion, nefinalizat însa din lipsa de fonduri.
1912. - Este fondata la Bucuresti Liga Nationala Aeriana, condusa de George Valentin Bibescu.
- Locotenentul Gheorghe Caranda se accidenteaza mortal, prabusindu-se cu avionul sau la Cotroceni, prima victima a aviatiei române.
- Aurel Vlaicu participa cu mult succes la concursul international de aviatiei de la Aspern - Austria cu avionul sau Vlaicu 2 si câstiga cinci premii importante.
- Este inaugurat aerodromul si scoala de pilotaj de la Baneasa.
1913. - Legea priviind înfiintarea si organizarea aviatiei militare românesti.
- Aurel Vlaicu începe proiectarea si constructia primului avion aerodinamic metalic cu inele de racire a motorului, Vlaicu 3.
- La 13 septembrie se prabuseste Aurel Vlaicu cu avionul sau, Vlaicu 2, la Branesti, lânga Câmpina, cu prilejul unei prime tentative de traversare a Carpatilor.
- Constantin Marinescu proiecteaza primul airbus, cu o capacitate de 15 pasageri.
1914. - În Franta George Gramaticescu încearca unul din primele avioane monoplane.
- Stefan Stanculescu proiecteaza la Craiova un avion basculabil comandat.
- Este terminat la Arsenalul armatei, de catre colaboratorii lui Vlaicu, aparatul Vlaicu 3. Încercat în zbor se comporta multumitor.
1915. - La 10 august se înfiinteaza Corpul de Aviatie Român, sub comanda colonelului I. Gavanescu.
1916. - În luna mai este înfiintat serviciul fotoaerian al aviatiei militare.
- La 16 august România declara razboi Austro-Ungariei. La putin timp Germania si ulterior Bulgaria si Turcia declara razboi Romaniei.
Aviatia militara româna ia parte la toate luptele, în Ardeal, la Sud de Dunare si în Muntenia.
- Primele bombardamente aeriene suferite de Bucuresti, efectuate de zepeline germane.
- Scolile românesti de pilotaj militar sunt unificate si mutate, cu ocazia evacuarii, la Bârlad, Botosani si Odessa.
- În octombrie soseste în România misiunea militara aliata condusa de generalul Berthelot, care are ca scop si reorganizarea totala a aviatiei militare românesti.
- La 17 decembrie se înfiinteaza Directia Aeronautica, subordonata Marelui Cartier General al Armatei Române.
1917. - La Sighisoara Hermann Oberth realizeaza proiectul unei rachete militare uriase, în trepte, cu combustibil lichid.
Proiectul nu intereseaza însa autoritatile militare austriece si germane.
- Intra în dotarea Armatei Române avioane moderne, Nieport si Bréguet-Michelin, de productie franceza, din pacate în numar insuficient.
- Aviatia militara româna ia parte, cu mult eroism, la luptele de la Marasesti, Marasti si Oituz, efectuând în special zboruri de recunoastere dar angajeaza si lupte aeriene cu inamicul austro-german, net superior numeric si calitativ.
În total 28 de aviatori români si-au pierdut viata în campaniile din 1916-1917.
1918. - Ia nastere serviciul aeronautic sanitar al României.
- Traian Vuia, la Garches în Franta, începe, împreuna cu francezul Yvonneau, constructia unor elicoptere.
1919. - În cadrul tratativelor de pace de la Paris Nicolae Titulescu propune crearea unei companii de aviatie transcontinentale, cu capital francez si românesc. Va fi creata Compania de Navigatie Aeriana Franco-Româna (CFRNA), prima de acest fel din lume.
- La Bucuresti ia nastere prima fabrica de avioane din tara, care se va numi la început, modest, Arsenalul aeronautic.
1920. - La 23 aprilie ia nastere în mod oficial CFRNA - Compania de Navigatie Aeriana Franco-Româna.
- Înfiintarea Aeroclubului Regal al României.
- Înfiintarea Directiei Aviatiunii din cadrul Ministerului Comunicatiilor.
- Se înfiinteaza prima baza de hidroaviatie militara, la Constanta.
1921. - Primele avioane fabricate industrial în România: 20 de copii dupa avionul german Hansa-Brandenburg.
1922. - Liniile CFRNA sunt prelungite pâna la Bucuresti-Istanbul.
- George de Bothezat efectueaza în Statele Unite, la Dayton, primele încercari cu elicopterul sau.
1923. - Se înfiinteaza Inspectoratul General al Aeronauticii în cadrul Ministerului de Razboi.
- Mihail Filip breveteaza în Franta un avion numit stabiloplan.
- La ASTRA Arad începe productia de avioane.
- În Bucuresti, la initiativa inginerului Grigore Zamfirescu, ia nastere Societatea pentru Exploatari Tehnice (SET), care va deveni ulterior o fabrica de reparat si construit avioane.
- La uzinele ASTRA Arad este construit avionul Proto-1 (Astra-Sesefschi).
1924. - La Constanta inginerul Radu Stoika construieste mai multe hidroavioane, în cadrul întreprinderii STC.
- La Arsenalul aeronautic de la Cotroceni sunt transformate bombardierele de Havilland DH-9 în avioane de pasageri.
- Avionul Proto-2 la uzinele ASTRA din Arad.
1925. - Aurel Biju si Eugen Sziklay participa la mitinguri aeriene cu parasute de conceptie proprie.
- Fabrica ASTRA Arad este transferata la Brasov, unde ia nastere Industria Aeronautica Româna (IAR).
- Prima linie aeriana interna (Bucuresti-Galati).
- La Mamaia este organizata Scoala de tir si bombardament aerian.
- CFRNA este desfiintata, în locul se creaza o alta companie, Compania Internationala de Navigatie Aeriana (CIDNA), unde România detine 19% din actiuni.
1926. - Asociatia Româna pentru Propaganda Aviatiei (ARPA).
1927. - Primul tunel aerodinamic de conceptie româneasca, realizat de Ion Stroescu.
- Serviciul National de Navigatie Aeriana (SNNA).
- La Cluj, Iasi si Galati sunt create ateliere de reparat avioane.
- Romeo Popescu stabileste recordul national de altitudine: 9.403 m.
- Gheorghe Banciulescu devine primul pilot care zboara cu proteze la ambele picioare.
- Hidroscala de la Mamaia de pe Siutghiol.
1928. - La SET Bucuresti este construit avionul de scoala SET-3.
- Elie Carafoli si Ion Stroescu creaza primul laborator de aerodinamica.
- Traian Burduloiu, Gheorghe Iacobescu si Mihail Negru efectueaza raidul capitalelor europene.
1929. - Generalul italian (ulterior maresal) Italo Balbo amerizeaza la Constanta cu o escadrila formata din 35 de hidroavioane.
- Avionul Fernic IX construit de inginerul româno-american George Fernic.
- Legiferarea aviatiei utilitare.
1930. - În Franta Anastase Dragomir breveteaza sistemul de salvare cu parasuta al pilotilor, adoptat ulterior pretutindeni în lume.
- Fondul National al Aviatiei, care provine din vânzarea obligatorie a timbrului aviatiei.
- Ionel Ghica stabileste recordul national de distanta, zburând 2.000 km, din Anglia pâna în Bulgaria.
- Hidroscala de la Palazu Mare de pe Siutghiol.
- Romeo Popescu stabileste un record national de durata, zburând aproape 21 de ore.
- La 23 octombrie inginerul George Fernic îsi pierde viata la un miting aerian desfasurat la Chicago.
- Elie Carafoli si Lucien Virmoux realizeaza proiectul primului avion monoplan românesc cu aripa joasa, IAR-11 CV.
1931. - Raid românesc pe ruta Paris-Calcutta (Traian Burduloiu, Radu Beller si George Valentin Bibescu).
- Congresul Federatiei Aeronautice Internationale (FAI) desfasurat la Bucuresti, sub presedintia lui George Valentin Bibescu.
- Motoplanorul M-3 construit de inginerul Radu Manicatide.
- Record mondial în parasutismul feminin: Smaranda Braescu sare de la o altitudine de 6.000 m.
- Romeo Popescu moare încercând sa stabileasca un record mondial de viteza cu avionul IAR-11CV.
- Ionel Ghica efectueaza raidul de mare distanta Bucuresti-Saigon si retur (2 x 9.350 km) în 62 de ore si 25 de minute de zbor.
- Legea Aeronauticei, care prevede înfiintarea Subsecretariatului de Stat al Aeronauticii, din care face parte si aviatia civila.
- Record mondial de durata în circuit închis stabilit de România: 8 ore si 17 minute (Ionel Cociasu si Gheorghe Grozea).
- Se înfiinteaza în Bucuresti Întreprinderea de Constructii Aeronautice Românesti (ICAR).
- Record mondial de durata pentru hidroavioane (12 ore si 2 minute) stabilit de Mihail Pantazi.
1933. - Ia nastere la Paris Air France, prin fuzionarea CIDNA cu alte companii franceze.
- Stabiloplanul tip 4 al inventatorul Filip Mihail.
- Primul zbor în România al unui planor remorcat de un avion, executat de EgonPastior la Sibiu.
1935. - Record national de altitudine stabilit de Alexandru Papana cu un IAR 16: 11.631 m.
- Raid românesc pe ruta Bucuresti-Kapetown, întrerupt la lacul Victoria (Petre Ivanovici si Irina Burnaia).
- Într-un spital din Cairo înceteaza din viata, în urma unei boli tropicale, marele aviator român Gheorghe Banciulescu.
- Trei avioane românesti ICAR Universal executa un raid pe ruta Bucuresti-Kapetown (23.000 km) si retur.
- SARTA (Societea Anonima Româna de Transporturi Aeriene).
- Liga Aviatorilor Români.
- Traversarea Carpatilor de doua planoare remorcate de un singur avion (Valentin Popescu si Hubert Clompe).
- În dotarea aviatiei civile intra primul avion fabricat în România: ICAR Comercial, care putea transporta 5 pasageri.
1936. - Marele as al acrobatiei aeriene, Alexandru Papana, se claseaza pe locul întâi la campionatului mondial de acrobatie aeriana, desfasurat în SUA.
- Federatia Aeronautica Regala a României.
- SARTA pune în exploatare linia Bucuresti-Praga, cu escale la Cluj, Uzgorod si Piestany.
- Este înfiintat Ministerul Aerului si Marinei, în componenta caruia intra si Comandamentul Fortelor Aeriene.
- Alexandru Papana câstiga în SUA Campionatul celor doua Americi.
1937. - Ministrul titular al Ministerului Aerului si Marinei devine inginerul Radu Irimescu.
- În locul societatilor de transport aerian LARES si SARTA ia fiinta o noua societatea anonima - Liniile Aeriene Române Exploatate cu Statul (LARES).
- Scoala de parasutisti militari în cadrul Flotilei 1 Aerostatie de la Pantelimon.
- Hermann Oberth proiecteaza o racheta înalta de 24 m cu combustibil lichid care putea transporta 3,5 tone încarcatura utila.
- Intra în dotarea LARES avioanele moderne de pasageri de productie americana Lockheed 10A Electra, Lockheed 14 (din 1938) si Douglas DC-3.
1938. - Noul ministru al Aerului si Marinei devine Paul Teodorescu. Atât Radu Irimescu cât si Paul Teodorescu s-au preocupat constant de asigurarea importurilor pentru aviatia militara româna, în conditiile unui buget destul de restrâns.
- Cristea Constantinescu proiecteaza un elicopter cu rotor cu pas variabil.
- Concursul aviatic al Poloniei si Micii Antante (Cehoslovacia, Iugoslavia si România), desfasurat pe un circuit de 4.000 km, are ca învingator pe inginerul român Lidner.
- Hermann Oberth proiecteaza la Medias doua avioane cu motor tip racheta.
1939. - Primul zbor al avionului de vânatoare IAR-80, priectat de Ion Grosu.
- Ionel Cociasu executa de unul singur un raid pe diastanta Bucuresti-Bombay si retur.
- Administratia Stabilimentelor Aeronauticei si Marinei (ASAM), în componenta caruia intra si Arsenalul aeronautic.
- Matei Ghica Cantacuzino stabileste recordul national de durata de zbor: 24 ore si 24 de minute.
- Dupa dezlantuirea celui de al Doilea Razboi Mondial Marele Stat Major al Armatei române elaboreaza planul "Ipoteze 32", care prevedea apararea României cu 84 de escadrile de aviatie cu un numar de 838 de avioane, 332 de rezerva si 350 avioane scoala.
La 1 septembrie 1939 România dispunea de 2.617 piloti ofiteri si subofiteri, 267 observatori aerieni, 218 radiotelegrafisti de bord si 239 mitraliori de bord.
1940. - Consecinta a acordurilor semnate cu Germania de catre guvernul Gigurtu sunt importate avioane militare si civile germane, superioare calitativ importurilor de pâna atunci, de provenienta franceza si britanica (care sunt sistate complet).
- Se desfiinteaza Ministerul Aerului si Marinei si se înfiinteaza Subsecretariatul de Stat al Aerului (SSA), încorporat în Ministerul de Razboi.
- Pentru a fi ferita de distrugerile eventuale ale razboiului, moderna flota a LARES este retrasa în cea mai mare parte în hangare.
1941. - La 22 iunie România declara razboi URSS. Aviatia militara ia parte la operatiuni din prima zi, pilotii români dovedind nu numai bravura, dar si mult profesionalism.
În primul an de razboi avioanele românesti de vânatoare Meserschmitt 109 si IAR 80 domina depasitele tehnic avioane sovietice de vânatoare.
- Începe în România productia sub licenta a unor avioane germane performante (Meserschmitt 109, Heinkel He 111, Fieseler Storch etc.).
- Grupul armatei de aerotransport este întarit prin transferul unor avioane si piloti de la LARES.
- Hermann Oberth primeste cetatenia germana (pe care nu o solicitase) si esteconcentrat fortat la Peenemünde, unde functiona poligonul militar de rachete germane, cu numele de cod Fritz Hann pentru ca aliatii sa nu stie cine este.
1942. - Aviatia militara româna ia parte la luptele aeriene deasupra URSS. Se evidentiaza câtiva asi ai aviatiei române, printre care Bâzu Cantacuzino.
- "Escadrila alba", avioane sanitare pilotate de aviatoarele Nadia Russo Bossie, Mariana Dragescu, Virginia Dutescu si Virginia Thomas, cucereste admiratia tuturor, salvând mii de militari români si germani pe Frontul de Est.
Mariana Dragescu a facut al doilea razboi mondial, pe ambele fronturi, intr-un avion sanitar cu care transporta ranitii de pe linia frontului.
"Escadrila Alba" a salvat de la moarte peste 1.500 de soldati.
- La 3 octombrie racheta germana a 4 (V 2), construita de Wernher von Braun atinge altitudinea de 84,5 km - primul obiect facut de mâna omului care patrunde în spatiul cosmic. La acest proiect Hermann Oberth a avut 70 de rezolvari.
- Aviatia româna participa, de la sfârsitul lunii noiembrie, alaturi de aviatia germana, la evacuarea trupelor si ranitilor din punga de la Stalingrad, operând în conditii foarte dificile.
1943. - În luna ianuarie aviatia româna continua evacuarea trupelor încercuite la Stalingrad.
- Lupte aeriene aprige la Cotul Donului si pe tot restul frontului, de data aceasta în fata unui adversar sovietic dotat cu avioane moderne, majoritatea de productie indigena.
- Din aprilie încep raidurile americane de bombardament asupra fortaretei Ploiesti, cea mai bine aparata antiaerian din întreaga Europa.
Raidurile sunt efectuate de avioane B 24 Liberator, neescortate. La început bombardierele vor decola din Libia, de la Benghazi si apoi din Italia, de la Foggia.
Aviatia de vânatoare româna si germana va duce o batalie necrutatoare contra avioanelor americane, care înregistreaza pierderile (procentual) cele mai severe din tot cursul cel de al Doilea Razboi Mondial.
- In august 1943, a avut loc Operation Tidal Wave prin care americanii au incercat sa distruga 9 rafinarii din jurul Ploiestiului. Bombardamentul a fost executat la o altitudine extrem de redusa (100-150 m).
Au pierdut 53 de aparate (din 178) si 660 aviatori (din 1751), fiind cea mai mare pierdere din istoria aviatiei americane intr-o singura misiune (este numita “Duminica Neagra”).
S-au acordat 5 Medal of Honor (cele mai multe acordate pentru o singura misiune din istoria aviatiei americane), cea mai inalta decoratie militara americana, acordata pentru fapte de arme exceptionale.
1944. - Un avion B 24 Liberator, capturat de români, este repus în functie sub culorile României.
- Aviatia româna ia parte la evacuarea Crimeei. - Continua luptele aviatiei de vânatoare românesti si germane, în conditii din ce în ce mai dificile, contra escadrilelor aliate de bombardament, din ce în ce mai numeroase.
- În iunie are loc spectaculoasa dezertare a aviatorului Matei Ghica Cantacuzino pe un avion de bombardament Heinkel He 111, care este internat în Turcia. La bordulavionului se gasea, printre altii, si industriasul Max Auschnit.
- Actul de la 23 august. Aviatia militara româna este luata total prin surprindere.
- La 24 august aviatia de bombardament în picaj germana bombardeaza Bucurestiul. Este distrus Teatrul National si partial Palatul Regal.
- Aviatia militara româna este obligata sa lupte alaturi sovietici împotriva fostilor aliati germani, ceea ce pilotii militari români, fie ca refuza, fie (mai ales) executa absolut formal ordinele primite.
Avioanele militare românesti sunt revopsite peste crucea cu bratele în forma de "M", pastrând doar cocarda tricolora.
- La 1 septembrie se constituie Corpul aerian român, care intra în subordinea directa a Armatei Rosii. În toata campania de 9 luni pe frontul de Vest aviatia româna a fost permanent umilita, marginalizata si chiar supusa voit distrugerii de catre "aliatul" sovietic.
- La începutul lunii septembrie au loc lupte aprige pentru aerodromul din Sibiu, între trupele române si cele "aliate" sovietice, care vroiau sa ocupe terenul de aviatie cu forta.
1945. - Din ianuarie sunt desfiintate majoritatea scolilor de aviatie. Sunt desfiintate si batalioanele de parasutisti. Sunt desfiintate ASRPA si aerocluburile Brasov, Prahova si Oltenia. Masurile, dictate de URSS, aveau în vedere un singur scop: distrugerea completa a aviatiei române.
- Uzinele IAR sunt desfiintate fortat de sovietici, utilajele confiscate si transportate în URSS. Uzinele se vor profila pe producerea unor tractoare primitive de model sovietic.
- Din iulie începe actiunea de readucere în România a Corpului aerian român aflat în Slovacia si Cehia, total decimat si cu moralul la pamânt.
- La 8 august sunt desfiintate LARES si se înfiinteaza Societatea de Transporturi Aeriene Româno-Sovietice (TARS), cu unicul scop de a înfeuda transporturile aeriene românesti URSS.
Aviatia militara a României este reorganizata, având în componenta Flotila 1 vânatoare, Flotila 2 vânatoare, Flotila 3 aslat, Flotila 4 picaj, Flotila 5 bombardament greu, Flotila 6 informatie, în plus unitati de aerotransport-legatura, hidroaviatie si aerostatie.
Dotarea era compusa exclusiv din avioane de productie germana, româneasca si italiana.
1946. - Seria masurilor vexatorii continua. Astfel sunt desfiintate toate aerocluburile si toate asociatiile sportive de aviatiei, toate scolile, iar bunurile lor, inclusiv avioanele, sunt confiscate de stat; toate aceste masuri se produc cu acordul sau în indiferenta guvernului Groza.
- Este închisa si fabrica SET din Bucuresti.
- Este înfiintat Aviasanul, în cadrul Ministerului Sanatatii.
- Directia aviatiei civile trece de la MApN la Ministerul Comunicatiilor si Lucrarilor Publice.
- Generalul Nicolae Radescu reuseste sa fuga din tara, în Cipru, cu un avion românesc Savoia Marchetti.
- Presedintele tineratului National Liberal, Mihail Farcasanu reuseste sa fuga din tara, împreuna cu Pia Farcasanu si Vintila Bratianu, cu un bombardier de tip vechgi pilotat de Matei Ghica Cantacuzino.
- TARS redeschide linia aeriana Bucuresti-Praga, care în curând va fi reînchisa.
1947. - O parte din conducerea PNT încearca sa paraseasca tara la bordul unui mic avion biplan, tentativa este dejucata de Siguranta si va da prilejul guvernului Groza de a scoate în afara legii partidul si de a aresta pe toti liderii lui, în frunte cu Iuliu Maniu.
- Întreprinderea ICAR este reprofilata, astfel este complet lichidata de comunisti în România performanta industrie aeronautica româneasca, pentru aproximativ doua decenii, fapt cu consecinte profund negative, resimtit din plin pâna astazi.
- Numarul avioanelor militare este redus la numai 168 de aparate, adica aproximativ 15% din câte avea România în 1939, ultimul an de pace.
- Odata cu abdicarea fortata a Regelui Mihai este desfiintat Aeroclubul Regal al României, înlocuit cu Federatia Aeronautica Româna (FAR).
1948. - Seria masurilor represive continua. Comunistii se infiltreaza în toate structurile organizatorice ale aviatiei. URSS doreste ca în România armata aerului sa fie dependenta integral de structurile de comanda sovietice si importurile de avioane si material volant sa se faca exclusiv din aceasta tara. Cu toate acestea sunt mentinute în fortele aeriene ale RPR si avioane de productie germana si româna, care au participat la cea de a doua conflagratie mondiala.
- Începe "oficial" Razboiul Rece.
1949. - Comanda aviatiei devine Comandamentul Aviatiei, subordonat exclusiv ''aviatiei militare.
- Aviatia militara este dotata cu primele avioane de productie sovietica, cu motor cu piston.
- La Brasov productia de avioane este reluata foarte modest: inginerul Radu Manicatide construieste avionul IAR-811, iar Iosif Silimon planorul IS-2.
1950. - Sunt reînfiintate o serie de scoli de aviatie, în special sportive, dupa o organigrama integral sovietica.
- Reînfiintarea batalionului de parasutisti al armatei RPR.
- Aviatia militara este rebotezata în Fortele Aeriene Române (FAM) iar Comandamentul Aviatiei devine Comandamentul Fortelor Aeriene Militare (CFAM).
- Debutul parasutarilor franco-americane în România. Cei parasutati sunt selectionati din Miscarea Legionara si din Comitetul National Român.
Aviatia de vânatoare româneasca nu reuseste însa sa doboare niciun avion franco-american si nici sa intercepteze la locul desantarii pe cei parasutati - vor fi capturati mult mai târziu de Securitate. - Traian Vuia se reîntoarce în România, va muri doua luni mai târziu.
Este înmormântat la cimitirul Bellu din Bucuresti.
1951. - În dotarea fortelor aeriene românesti întra primele avioane cu reactie, de productie sovietica (IAK-17 si IAK-23), total depasite tehnic de avionul Mig-15.
1952. - Intra în dotare avionul Mig-15, evidentiat în luptele din Coreea ca unul din cele mai performante din lume.
- Se dezvolta parasutismul sportiv prin înfiintarea a înca 9 centre.
În strategia militara a URSS armatele tarilor satelite trebuiau sa dezvolte mult aceasta arma, în vederea unei invazii masive a Occidentului.
1953. - Este creat Codul Aerian Român, opera lui Alexandru Danielopol.
- Tot la sugestia lui Alexandru Danielopol transporturile sunt organizate în doua ministere separate, aviatia si marina depind acum de Ministerul Transporturilor Navale si Aeriene (MTNA).
- Este militarizata si aviatia sportiva, fiind preluata de asa numita Asociatie Voluntara pentru Sprijinirea Apararii Patriei (AVSAT) - de model sovietic.
- Se dezvolta în continuare parasutismul militar si sportiv.
- Sunt sistate parasutarile franco-americane în România.
- Radu Manicatide construieste la Brasov primul avion românesc bimotor: IAR-814.
1954. - La 18 septembrie sunt desfiintate TARS si se înfiinteaza TAROM.
- Întra în functiune întreprinderea de reparat avioane de la Bacau.
1956. - În dotarea aviatiei civile intra avionul Il-14, dotat cu motoare cu piston.
1958. - O delegatie PMR si guvernamentala româna, condusa de Gheorghe Gheorghiu-Dej, viziteaza Extremul Orient, la bordul a doua avioane TAROM Il-14. Pilotii români au reusit performanta remarcabila sa zboara cu acest avion cu o raza mica de actiune pâna la Phenian, Beijing, Ulan Bator, Hanoi, Rangoon etc.
- Justin Capra si Ion Munteanu construiesc, înaintea americanilor, proiectul unui motor reactiv pentru zborul individual (asa numitul rucsac de zbor) si sunt efectuate primele încercari reusite, la Baicoi.
Brevetul va fi obtinut în 1961 - Hermann Oberth lucreaza pentru NASA la Huntsville - Alabama.
1959. - Unificarea DGFAC cu TAROM. - Apare cartea "Das Mondauto" ("Automobilul lunar") al lui Hermann Oberth.
1960. - Începutul diminuarii treptate si prudente a influentei sovietice în România. O prima consecinta este demilitarizarea aviatiei sportive, care trece la Uniunea pentru Cultura Fizica si Sport (UCFS). Aeroclubul Central al RPR devine Federatia Româna de Aviatie (FRA).
- La Bucuresti este produs de un colectiv condus de cunoscutul inginer Radu Manicatide avionul multifunctional IAR-818, avion STOL, cu o raza de actiune de 1.000 km.
- Gheorghe Iancu este campion mondial la lansarea pe timp de noapte.
1961. - Octavian Bacanu stabileste un nou record mondial de distanta pe circuit închis, cu avionul românesc IAR-814, zburând 4.462,87 km.
Gheorghe S. Popoiu breveteaza avioelicopterul, avion cu decolare si aterizare verticala.
- În dotarea TAROM întra primul avion modern de pasageri, il-18, lung-curier, dotat cu patru motoare turbopropulsoare, cu o capacitate de pâna la 119 pasageri.
1962. - Înfiintarea primelor subunitati militare de elicoptere.
- Un avion TAROM de tip Il-18, aflat în plina traversare a Marii Egee, în pana totala de motoare, aterizeaza pe burta pe un teren agricol în Cipru. Maiestria deosebita a echipajului a salvat vietile tuturor celor aflati la bord.
1963. - Prima actiune de salvare întreprinsa de un elicopter românesc: sunt salvati 22 de marinari turci de pe un vas naufragiat în Marea Neagra.
1964. - Înfiintarea Directiei Generale a Aviatiei Civile, subordonata MTANA, separata de compania TAROM.
- Radu Manicatide construieste hidroavionul IAR-818 H-hidro.
1965. - Nicolae Ceausescu, devenit de facto persoana nr. 1 în stat, este decis sa dezvolte industria româneasca de armament si sa relanseze industria aeronautica.
- România adera la Organizatia Aviatiei Civile Internationale.
1966. - Un avion Il-14 al TAROM traverseaza pentru prima data Atlanticul.
1968 - Nicolae Ceausescu impune în martie, la plenara CC al PCR, un amplu program de dezvoltare a industriei de armament, inclusiv a celei aeronautice.
- Se înfiinteaza Centrala industriala de mecanica fina si aeronautica.
1969. - Sunt fabricate primele avioane sub o licenta occidentala, avionul britanic de pasageri BN-2, dotat cu doua motoare cu piston.
- Este inaugurat aeroportul international de pasageri de la Otopeni, rebotezat dupa Revolutie în Aeroportul International "Henri Coanda".
- Directia Generala a Aviatiei Civile este înglobata în Departamentul Transporturilor Auto, Navale si Aeriene din cadrul Ministerului Transporturilor si Telecomunicatiilor.
- Cu un avion il-18 TAROM reuseste sa înconjoare pamântul.
1970. - Împreuna cu alte tari comuniste România adera la programul sovietic spatial "Intercosmos".
- Un avion TAROM Il 14 este deturnat de pe aeroportul din Oradea, la Viena, unde piratii aerului vor primi pedepse simbolice, fiind considerati victime politice ale regimului comunist din România.
- Se repatriaza în România Henri Coanda, Ceausescu îi va acorda mari onoruri.
Sunt proiectate de Radu Manicatide avionul utilitar IAR-822 si avionul militar de scoala, IAR-823.
1971. - Se înfiinteaza la Bucuresti prima facultate de constructii aeronautice, devenita din 974 Facultatea de Aeronave, facultate care va pregati specialisti remarcabili.
- Este importat din URSS curierul mediu An-24, care continua sa zboare pâna în prezent.
- Directia Generala a Aviatiei Civile devine Consiliul Aviatiei Civile.
- România devine membru fondator al conventiei de creare a Organizatiei Internationale de Telecomunicatii prin Satelit.
- Este produs la Brasov, initial din piese livrate integral din Franta, apoi asimilat în întregime, elicopterul IAR-316-B (Alouette III).
1972. - Este înfiintata fabrica de avioane de la Craiova, care are ca obiectiv fabricarea primului avion militar cu reactie românesc - IAR-93.
- Aeroclubul Central Român.
- Ceausescu decide reînglobarea aviatiei civile în cadrul MApN.
- În dotarea TAROM întra primul lung-curier cu cu reatie: Il-62.
- Henri Coanda înceteaza la Bucuresti din viata, este înmormântat la cimitirul Bellu.
1974. - Sunt importate primele avioane Boeing 707, astfel România devine primul stat din Pactul de la Varsovia dotat si cu avioane de pasageri americane.
- Primul zbor al subsonicului IAR-93.
1975. - Întreprinderea de reparat avioane din Bacau este reprofilata pe constructia de avioane, unde se va produce, sub licenta, avionul sovietic sportiv IAK-52.
- Este produs la Brasov, sub licenta, elicopterul mijlociu Puma (IAR-330), cu destinatie militara si civila.
- Se înfiinteaza o a doua companie de aviatie româneasca, LAR (Liniile Aeriene Române), o prescurtare de la LARES.
1976. - Ceausescu decide o noua reorganizare si demilitarizeaza aviatia civila - se înfiinteaza Departamentul Aviatiei Civile.
- În dotarea TAROM intra avionul lung-curier sovietic Tu-154.
1977. - Înfiintarea Comandamentului Aviatiei Militare.
1978. - Se înfiinteaza Centrul National al Industriei Aeronautice Române (CNIAR).
- Dezertarea în Occident a generalului Ion Mihai Pacepa, ceea ce va duce la înmormântarea definitiva a semnarii cu firma germana Fokker a unui contract privind fabricarea în România, sub licenta, a unui curier mediu.
- Se semneaza în Anglia contractul cu Britsh Aerospace pentru fabricarea în România, sub licenta, a curierului mediu BAC 1-11.
1980 - La Bucuresti este organizata prima expozitie nationala de tehnica aeronautica, care trebuia sa demonstreze lumii, si în secundar Uniunii Sovietice, ca România a devenit o putere în constructia de avioane.
- Un grup de 17 fugari reusesc sa fuga din România la bordul unui avion utilitar An 2, traversând la joasa altitudine întreaga Ungarie. Vor ateriza în Austria.
- O alta performanta remarcabila: trei motoplanoare IS-28 M-2 zboara din România pâna în Australia, un raid de 22.000 km, cu o viteza medie de 143 km/h.
1981. - Ceausescu decide sa desfiinteze Aviasanul. - Dumitru Prunariu este primul cosmonaut român în spatiu (Soiuz 4).
- La Întreprinderea de Avioane Bucuresti se realizeaza avionul agricol IAR-827, care ar fi urmat sa înlocuiasca aparatul An-2.
- Debutul oficial al deltaplanismului în România. - Primul zbor al unui avion BAC 1-11 (ROMBAC) construit la Bucuresti sub licenta.
- La Suceava este fabricat automosorul românesc AL-34-00, pentru lansarea planoarelor.
1983. - Primele zboruri, interne si internationale cu avioanele ROMBAC. Pâna în 1989 România v-a construi în total 9 aparate.
1984. - IAR 93 cu postcombustie.
- Ceausescu decide sa limiteze la minimum importurile, pentru a plati în timp record datoria externa, fapt ce va crea noi dificultati industriei aeronautice românesti, confruntata si asa cu deficite anuale cronice.
- Înmultumirea tentativelor de parasire ilegala a României la bordul unor avioane utilitare sau sportive.
1985. - Izolarea aproape completa a României, mai ales din punct de vedere politic.
1988. - Are loc primul zbor al avionului cu reactie subsonic IAR-99 Soim.
1989. - La 22 decembrie se produce în România o lovitura de stat de extractie sovietica.
- Ceausescu fuge cu un elicopter de pe acoperisul CC al PCR, dupa o escala la Snagov elicopterul îi abandoneaza pe Nicolae si Elena Ceausescu pe autostrada Bucuresti-Pitesti. Pilotul, Vasile Malutan, va muri ulterior într-un accident curios de elicopter.
- URSS lanseaza asupra României un razboi electronic, pe radarele românesti apar nenumarate tinte, majoritatea false, dar se pare ca unele au fost si reale. Sunt lansate zeci de rachete sol-aer, însa pâna în prezent nu este înca clar daca vreo tinta a fost atinsa. - Lânga Deva este doborât premeditat, pe 23 decembrie, elicopterul în care se aflau generalii de militie Nuta si Mihalea.
- La 27 decembrie, imediat dupa decolarea din Bucuresti, este doborât de antiaeriana româneasca un avion TAROM An-24, pentru a împiedica un ziarist britanic sa ajunga în Occident, via Belgrad, cu materiale compromitatoare pentru noua putere.
1990. - Noi guvernati ai României, constituiti în asa numitul Front al Salvarii Nationale (FSN), de productie sovietica, decid sa puna pe butuci majoritatea industriei de armament a României, principala vizata fiind industria aeronautica. Masura nu are decât partial o justificare economica si financiara - fiind dictata din exterior.
- Noul guvern, condus de Petre Roman, pentru a demonstra ca exista o anumita continuitate cu regimul comunist, refuza sa schimbe denumirea companiei nationale de aviatie TAROM în LARES si de asemenea refuza sa sa repuna crucea pe avioanele militare.
- Înceteaza definitiv productia avionului ROMBAC. - Se decide închiderea Întreprinderii de Avioane din Bucuresti, ca "nerentabila". Din acest an majoritatea specialistilor români vor lua calea emigratiei, inclusiv o parte din cadrele Facultatii de Aeronave din Bucuresti. O buna parte din ei vor lucra pentru firma Bombardier în Quebec. - Intra în dotare avionul de vânatoare Mig 29.
1991. - Sunt achizitionate din Franta si Belgia primele avioane Airbus 320, în cadrul unui contract oneros, asupra caruia nu s-a facut lumina nici în prezent. Conform unor articole aparute în presa româneasca a timpului, Petre Roman este banuit de a fi încasat comisioane necuvenite pentru acest contract.
1992. - Guvernul României studiaza intens problema debarasarii si de fabrica de avioane din Craiova, de cea din Bacau si de cea care produce elicoptere de la Brasov. - Se decide pastrarea parcului de avioane Mig 21, care vor fi remodernizate de o firma de profil din Israel.
1995. - Un avion TAROM de tip Airbus 320 cu destinatia Bruxelles, se prabuseste la scurt timp dupa decolarea de pe aeroportul Otopeni.
Toti pasagerii si membrii echipajului îsi pierd viata. Circumstantele accidentului au ramas neclare pâna astazi.
- TAROM decide ca pe viitor, din motive financiare, sa devina exclusiv o companie care va opera numai în Europa, renuntând complet la zborurile peste Ocean.
1998. - Un nou contract oneros din domeniul aviatiei semnat de România iese la iveala: "Contractul Puma" (remodernizarea unor elicoptere românesti în Africa de Sus), în care este implicat direct un agent al serviciilor de informatii externe românesti (SIE), Benone Ghinea.
2000. - Este relansata productia de avioane IAR-99 Soim la Fabrica de Avioane din Craiova.
- România renunta la onerosul contract de fabricarea unor elicoptere sub licenta, semnat anterior cu firma Bell Helicopters.